Michelin ziet verkopen met ruim 4 procent dalen in eerste kwartaal 2024

(Foto: Shutterstock)

Michelin heeft in het eerste kwartaal 4,1 procent minder banden verkocht dan een jaar eerder, zo meldt Michelin in het kwartaalbericht. Dat kwam vooral door een lagere vraag naar vrachtauto- en speciaalbanden maar ook door een striktere focus op marktsegmenten waar Michelin actief wil zijn. Bij banden voor personenauto’s en lichte bestelwagens lag de vraag wel 2 procent hoger. Vooral de markt voor personenautobanden van 18 inch of meer laat een gestage groei zien.

De vraag naar vervangingsbanden voor personenauto’s was vooral ‘stevig’ in Noord-Amerika en China maar bleef nagenoeg stabiel in Europa, met groei in het grote maten segment en krimp bij kleinere banden. Over de hele linie zijn de voorraden binnen de distributiekanalen weer op een normaal niveau.

Bij banden voor vrachtauto’s was vooral bij eerste plaatsingen (OEM) sprake van een flinke daling, maar dan vergeleken met gunstige cijfers een jaar geleden. De OEM-markt voor personenauto’s liep in Europa licht terug vanwege de inflatie en een dalende vraag naar elektrische voertuigen, waarbij Michelin met name het wegvallen van de overheidssteun in Duitsland noemt. Verder doet Michelin goede zaken bij vliegtuigbanden door de weer aantrekkende vraag naar die toestellen.

Resultaat

De kwartaalomzet van de Franse bandenfabrikant kwam door al die ontwikkelingen met ruim 6,64 miljard euro 4,6 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Personenautobanden nemen daarvan bijna 3,38 miljard euro voor hun rekening, een daling met 2,4 procent. Voor heel 2024 houdt Michelin vast aan de voorspelling van een volume-ontwikkeling tussen de 0 en min 2 procent en een operationeel inkomen van 3,5 miljard euro.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Bandenportaal