Vaco roept leden op reachstacker- en heftruckwielen te keuren

Een Reachstacker-band. (Foto: Vaco)

Vaco roept leden op om wielen van onder andere reachstackers en zware heftrucks, die veel gebruikt worden in de havens, bij bandenvervanging te laten keuren zodat ze voldoen aan nieuwe richtlijnen. Dat meldt Vaco aan Bandenportaal. De branchevereniging wil zo het werken aan en met deze voertuigen veiliger maken.

De Arbeidsinspectie keurde in januari de inhoud van de nieuwe Praktijkrichtlijn voor het (de)monteren en oppompen van banden van meerdelige klemfitting-velgen goed. ‘In deze Praktijkrichtlijn komt naar voren dat velgen groter dan 24 inch van klemfitting-constructies na demontage om veiligheidsredenen verplicht moeten worden gecontroleerd op de sterkte (o.a. op haar- en oppervlaktescheuren)’, schrijft Vaco.

Deze maatregel beperkt het arborisico voor zowel bandenmonteurs als de havenmedewerkers en is erop gericht om de kans op ongelukken te verkleinen. Ook beperkt de maatregel het risico op ongeplande uitval van dergelijke voertuigen.

Veiligheid

Arie Verhoef, woordvoerder van Vaco, legt uit hoe het werk. “Als je nieuwe banden bij reachstackers en zware heftrucks wil monteren, dan moet je nu eerst de velgen laten keuren op sterkte. Wij benadrukken dat de keuring van deze velgen om veiligheidsredenen noodzakelijk is. Het zal niet de eerste keer zijn dat een velg dusdanige corrossie/schade heeft en als gevolg daarvan tot ernstig letsel leidt.”

Zo vond er een paar jaar geleden in de haven van Rotterdam een dodelijk ongeval plaats bij het vervangen van een band. Aanleiding genoeg voor de branchevereniging om in actie te komen. 

In november 2023 had Vaco de wijziging na goedkeuring van zijn leden en vakbonden ter beoordeling voorgelegd aan de Arbeidsinspectie. In januari ging die akkoord met de wijziging, waardoor de nieuwe richtlijnen per het nieuwe jaar zijn ingevoerd.

Goedkeuring

Volgens Vaco mogen de specifieke banden voor deze toepassing uitsluitend op goedgekeurde velgen gemonteerd worden. ‘Van elke velg dient een rapport/certificaat van goedkeuring beschikbaar te zijn. Velgen moeten worden gestraald voordat deze gescand kunnen worden op sterkte. Na de scan moet de velg weer gespoten / gecoat worden’, schrijft Vaco.

“Wij blijven werken aan een steeds veiliger omgeving voor zowel de medewerkers van de branche als van haar afnemers”, stelt Verhoef. Volgens Vaco is het keuren van deze velgen hiervan een goed voorbeeld. Naar verwachting zal de Praktijkrichtlijn medio 2024 voor leden en relaties beschikbaar zijn.

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.