Premium banden zorgen voor hogere omzet Michelin

(foto: Shutterstock)

Michelin heeft in het eerste kwartaal een omzet behaald van 7 miljard euro, 7,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Autobanden nemen daarvan bijna 3,5 miljard euro voor hun rekening. Het volume daalde weliswaar met 6,6 procent, met name door lagere verkopen van vervangingsbanden, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door gemiddeld 12,3 procent hogere verkoopprijzen. Michelin stelt dan ook in het kwartaalbericht dat het vooral kon profiteren van ā€˜de premium positionering van de Groepā€™.

Het kwartaal werd in Europa en Noord-Amerika gekenmerkt door het terugbrengen van de voorraden. De verkopen van vervangingsbanden voor personenautoā€™s en lichte bestelwagens kwamen 3 procent lager uit, die voor vrachtautobanden exclusief China 2 procent lager. De sterke prestaties bij OE-banden, zowel in Europa als in Noord-Amerika, waren niet voldoende om die dalingen te compenseren. Michelin kon verder de omzet in niet-banden activiteiten met 15 procent opvoeren, met name bij high-tech materialen en fleet services.

Het Franse bandenbedrijf houdt vast aan de verwachting dat de volumes over heel 2023 met maximaal 4 procent zullen dalen. De operationele winst kan op jaarbasis rond de 3,2 miljard euro uitkomen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Bandenportaal

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.