Minder Google zoekopdrachten naar banden vanwege Corona
De Covid-19 pandemie en de beperkende maatregelen die daardoor in vele Europese landen zijn ingevoerd, hebben een impact op de gehele bandenmarkt gehad. Dit meldt bandenvergelijker Rezulteo.
Impact
Reden is de onzekerheid over het al dan niet openblijven van autocentra en garages en beperking of verbod op reizen. Daarmee is het online zoeken naar autobanden in veel landen sterk gedaald. Voor heel Europa gold in de maand maart een daling van 16% in vergelijking met een jaar eerder. Volgens Rezulteo hebben de beperkende maatregelen die in veel Europese landen die zijn ingevoerd een impact op de gehele bandenmarkt gehad: “Met de onzekerheid over het al dan niet openblijven van autocentra en garages is het online zoeken naar autobanden in veel landen sterk gedaald.”
Nederland
Nederland is hierop een uitzondering. Google heeft hier in de maand maart 12% meer zoekopdrachten in Google opgeleverd dan dezelfde periode vorig jaar. De landen die de grootste afnames laten zien, zijn die het zwaarst door de Covid-19 epidemie zijn getroffen: Italië (-41%), Spanje (-35%) en Frankrijk (-34%).
Ondanks deze negatieve cijfers van de afgelopen weken, lijkt het tij sinds april te keren, aldus Rezulteo: “Sinds het Paasweekend is het zoeken naar het trefwoord “banden” op Google in elk van de 8 Rezulteo landen (Nederland, Frankrijk, Spanje, ItaliĂ«, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Polen en Turkije) aanzienlijk toegenomen.