Michelin blijft meest waardevolle bandenmerk

(foto: Brand Finance)

Michelin is voor het zesde achtereenvolgende jaar het meest waardevolle bandenmerk. Het bedrijf heeft volgens de Britse merkenspecialist Brand Finance een waarde van 7,9 miljard dollar, 2 procent meer dan een jaar eerder.

Op de tweede plaats staat Bridgestone met 7 miljard dollar (-1%), op afstand gevolgd door Continental met 4,1 miljard dollar (-3%). Dat blijkt uit de jaarlijkse berekening door de Britse merkenspecialist Brand Finance.

De top tien van de merkwaardes van bandenmerken bestaat verder uit Goodyear, Dunlop, Pirelli, Hankook, Yokohama, Toyo Tires en Giti. Merkwaarde wordt daarbij gedefinieerd als ‘het netto economische voordeel dat de merkeigenaar zou kunnen behalen als het merk op de open markt gelicenseerd wordt.’

Michelin scoort ook het hoogst bij de perceptie wat betreft duurzaamheid. De bandenfabrikant werd ook al voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot Tire Manufacturer of the Year.

Het Chinese Sailun is de sterkste stijger in de Brand Finance Automotive Industry 2023 met een waarde van 7 miljoen euro, 6 procent meer dan in 2022. ‘Dat merk lanceerde haar EcoPoint3 banden, een meer duurzame en betaalbare oplossing voor autofabrikanten, na tien jaar ontwikkeling. Deze innovatie creĂ«erde brede aandacht in de vakmedia wat bijdroeg aan de toename van de merkwaarde van Sailun,’ constateert Brand Finance.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Bandenportaal

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.