Michelin: operationele winstmarge gegroeid, omzet gedaald

(Foto: Shutterstock)

De markt voor vervangingsbanden is verstoord door de grote stroom budget banden uit Azië. De markt voor eerste plaatsing banden (OEM) is op zijn beurt in een scherpe neerwaartse cyclus terecht gekomen, vooral in het B2B segment. Dat meldt Michelin in zijn halfjaarbericht.

De omzet van het Franse bandenbedrijf daalt met 3,1 procent dalen naar 13,5 miljard euro. De operationele winstmarge groeit echter van 12,1 naar 13,2 procent. Dat was te danken aan ‘een verbeterde mix die het negatieve prijseffect van indexclausules in leveringscontracten voldoende kon compenseren’. Michelin bereikt dat door te focussen op segmenten en regio’s die een hoge toegevoegde waarde leveren.

Ceo Florent Menegaux spreekt van een bijzonder onstabiele economische omgeving: ‘’Ik ben er van overtuigd dat onze op waarde gebaseerde benadering, die ons positioneert bij activiteiten met een erg hoge toegevoegde waarde en de meest aantrekkelijke markten, de juiste is.’’ Op basis van de resultaten houdt hij vast aan de voorspellingen voor heel 2024, met een operationele jaarwinst van meer dan 3,5 miljard euro.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Bandenportaal