Hankook ziet wisselend beeld op bandenmarkt
Hankook Tire heeft de omzet van premium banden in de loop van het derde kwartaal zien toenemen, net als de omzet van banden voor originele uitrusting (OE) in belangrijke markten waaronder de VS, Europa, China en Korea. De vraag naar vervangende banden is in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar echter licht gedaald.
Dat meldt de Koreaanse fabrikant van premiumbanden in het kwartaalbericht. De wereldwijde omzet kwam in die drie maanden uit op omgerekend bijna 1,706 miljard euro, 25,7 procent hoger dan een jaar eerder. De bedrijfswinst viel met 142,7 miljoen euro 6,4 procent hoger uit. Die toenames waren mede te danken aan een sterke prijsstrategie en wisselkoerseffecten. “Te midden van wereldwijde economische onzekerheden, politieke conflicten en aanhoudende Covid-19-gerelateerde verstoringen van de toeleveringsketen, heeft Hankook Tire in het derde kwartaal van dit jaar positieve financiële resultaten geboekt,” aldus Hankook in het persbericht.
Een van Hankook Tire’s sterkste segmenten, banden met grote diameter, bleef in het derde kwartaal een belangrijke groeimotor. De wereldwijde omzet in personenautobanden van 18 inch of groter was goed voor 41,1 procent van de totale omzet in personenautobanden, een stijging van 4,7 procentpunten (pp) in vergelijking met vorig jaar. Uitgesplitst naar regio’s noteerde Hankook Tire de grootste groei in personenautobanden bij UHP banden op de Chinese markt gevolgd door Europa.
Hankook blijft gericht op het leveren van OE-banden voor premium elektrische voertuigen (EV) en lanceerde in dat kader onlangs de speciaal voor EV’s bestemde bandenserie iON. Bovendien is Hankook vanaf het seizoen 2022/23 de exclusieve leverancier en technische partner van ’s werelds eerste volledig elektrische raceserie, het ABB FIA Formula E World Championship.
Hankook streeft ernaar tegen het einde van dit jaar een groei met dubbele cijfers te kunnen schrijven in vergelijking met vorig jaar, “hoewel de marktonzekerheden veroorzaakt door de economische neergang en de stijgende energieprijzen waarschijnlijk zullen aanhouden”. Het bedrijf richt zich op het verder vergroten van het aandeel high-inch banden in de totale omzet van personenautobanden en wil marktleider worden in het EV-bandensegment.