‘EV-band gaat 10.000 kilometer korter mee’

(Foto: Shutterstock)

Banden van elektrische voertuigen gaan gemiddeld tienduizend kilometer korter mee dan die op auto’s met een benzine- of dieselmotor. Bij een EV worden de banden gemiddeld voor het eerst vervangen na 28.800 kilometer of 551 dagen, bij een ICE auto komt dat uit op 38.900 kilometer of 670 dagen.

Dat berekent het Britse Epyx dat is gespecialiseerd in ‘e-commerce oplossingen voor de automotive sector’. De data over banden komen van haar 1link Service Network platform dat wordt gebruikt door fleetbeheerders en auto-eigenaren met samen meer dan vier miljoen voertuigen. Eerder al maakte Epyx bekend dat EV-banden meestal een stuk duurder uitvallen.

‘’We hebben al eerder uitgelegd dat deze data met een zekere mate van voorzichtigheid beoordeeld moeten worden vanwege de basis waar ze vandaan komen. De meeste EV’s die worden beheerd door fleets zijn over het algemeen minstens een family hatchback zodat er tot nu toe relatief weinig kleinere EV’s beschikbaar zijn. Ons platform neigt daartoe wat over te hellen naar grotere modellen’’, zegt chief commercial officer, Tim Meadows.

‘’Maar zelfs als we dat in beschouwing nemen, laten deze nieuwe gegevens en de cijfers die we eerder bekend maakten zien dat EV-banden sneller slijten en duurder zijn om te vervangen. We kunnen er niet omheen dat tienduizend kilometer een aardig verschil is. EV-banden kosten fleets op dit moment zonder twijfel meer geld’’, aldus Meadows.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Bandenportaal