Continental onderzoekt verzelfstandiging automotive-divisie

(Foto: Shutterstock)

Continental onderzoekt of het de automotive-divisie kan afsplitsen en naar de beurs in Frankfurt kan brengen. De voorbereidingen zijn al in gang gezet. Het gaat om de divisie voor auto-onderdelen. De divisies voor banden en industriële producten blijven dan onder de hoede van Continental.

Of de afsplitsing doorgaat, daar zal de Raad van Bestuur van het bedrijf in het vierde kwartaal een besluit over nemen. Die afsplitsing moet dan voor het einde van volgend jaar afgerond zijn.

Als reden voor de beursgang noemt het bedrijf  ‘de steeds dynamischere markt in de automotive industrie’. “Het doel om twee onafhankelijke bedrijven te hebben is om Continental’s waarde en groeipotentieel volledig te benutten.’ De winstgevende Tires en ContiTech sectoren blijven dan onder de paraplu van Continental.

Automotive-divisie

De divisie Automotive draaide vorig jaar een omzet van 20,3 miljard euro en biedt werk aan 100 duizend mensen. Momenteel voert het bedrijf een reorganisatie door waarbij in de divisie 7.150 banen verloren gaan.

Ceo Nikolai Setzer: ‘’Markten en klanten, vooral in de automotive industrie, zijn de laatste maanden buitengewoon dynamisch veranderd. Vooruitkijkend vereisen de sterk wisselende regionale ontwikkelingen in de markten alsmede de software-driven technologische transformatie een nog grotere flexibiliteit. Tegen dat achtergrond willen we Continental verdelen in twee onafhankelijke bedrijven.’’

Continental heeft in september 2021 al Vitesco Vitesco Technologies verzelfstandigd. Dat bedrijf is inmiddels overgenomen door Schaeffler.

Omzetverwachting aangepast

Continental maakte deze week ook de kwartaalcijfers bekend, hieruit blijkt dat de nettowinst van het bedrijf is gestegen. Het bedrijf stelt in deze rapportage verder de omzetverwachting voor het hele jaar naar beneden bij als gevolg van de zwakkere Europese automarkt, met name bij EV’s.

Het concern uit Hannover zegt nu voor dit jaar op een omzet te rekenen tussen de 40 miljard en 42,5 miljard euro. Eerder werd hier een bandbreedte gehanteerd van 41 miljard tot 44 miljard euro aan inkomsten. In het afgelopen kwartaal boekte Continental een omzet van 10 miljard euro, wat ruim 4 procent lager is dan een jaar eerder. Continental meldde ook dat de Europese automarkt dit jaar sterker zal krimpen dan eerder voorzien, met mogelijk wel 6 procent.

Het bedrijf zag de winstgevendheid toenemen, vooral dankzij lagere kosten door het schrappen van duizenden arbeidsplaatsen in de afgelopen tijd. Zo is de nettowinst in het tweede kwartaal van dit jaar 305 miljoen euro. Dat is een stijging van 46,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toen boekte Continental een nettowinst van 209 miljoen euro.

“De maatregelen die we hebben genomen om de kosten te verlagen en onze inzet om deze effectief te implementeren, beginnen hun vruchten af te werpen en hebben ons geholpen om aanzienlijk te verbeteren ten opzichte van het eerste kwartaal. We zullen in de tweede helft van het jaar niet verslappen en blijven hard werken om de financiële doelen die we onszelf hebben gesteld te bereiken”, zegt Continental cfo Olaf Schick.

Banden

De Tire-sector behaalde ‘stabiele’ resultaten in het tweede kwartaal. Die boekte een omzet van 3,4 miljard euro. Dat is 0,1 miljard euro minder dan dezelfde periode vorig jaar (Q2 2023: €3,5 miljard,).

De aangepaste EBIT-marge was afgelopen kwartaal hoger dan in het voorgaande jaar en kwam uit op 14,7 procent (2023: 13,7 procent). Volgens Continental profiteerde de sector van een sterke vervangingsmarkt voor banden, vooral in Europa.

Toch past Continental ook in de sector Banden zijn verwachtingen bij. Voor die sector verwacht het bedrijf nu een omzet van ongeveer 13,5 miljard tot 14,5 miljard euro. Voorheen was dat ongeveer 14 miljard tot 15 miljard euro. Continental verwacht nog steeds een aangepaste EBIT-marge van ongeveer 13,0 tot 14,0 procent.

Onder druk

Continental waarschuwt al een tijdje dat zijn omzet en winst onder druk staan door de zwakte op de Europese automarkt en prijsonderhandelingen met autofabrikanten. Continental schrapte eerder al duizenden banen om de afkoelende automarkt.

Ook andere Duitse bedrijven die actief zijn als toeleverancier aan de auto-industrie zetten het mes in het personeelsbestand om kosten te besparen, waaronder ZF Friedrichshafen en Bosch. Bij die bedrijven gaan eveneens duizenden banen verloren.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.