EV-banden

Bandenkosten van elektrisch wagenpark kunnen met ‘miljoenen’ oplopen

(Foto: Shutterstock)

Elektrische (bestel)auto’s zijn zwaar, hebben veel koppel en als de chauffeur een ‘enthousiaste’ verkeersdeelnemer is kan het bandengebruik van EV’s een enorme kostenpost worden. Dat is althans het beeld. Maar klopt dat beeld ook?

Bij het Rotterdamse drinkwaterbedrijf ­Evides zijn er duidelijke verschillen tussen EV’s en dieselvoertuigen. Het wagenpark van Evides bestaat uit zo’n 229 personenauto’s en ruim 130 bestelauto’s. Een groot deel hiervan is al geëlektrificeerd, begin 2025 moeten alle personenauto’s elektrisch zijn. Wagenparkbeheerder René van ­Leeuwen ziet vooral grote verschillen in de kilometrages die met EV-banden worden gereden. “We hebben elektrische auto’s rijden waarvan de banden pas na 60 duizend kilometer vervangen hoeven te worden, maar het is ook gebeurd dat dit al na 9 duizend kilometer moest gebeuren. Dat was echter wel een uitzondering vanwege veel korte ritten met verschillende chauffeurs. Gemiddeld vindt de eerste bandenwissel plaats bij 30 duizend kilometer.”

Vierseizoenenbanden

Die soms grote verschillen komen in het bijzonder voor bij de vierseizoenenbanden, constateert Van Leeuwen. De auto’s van Evides die zijn uitgerust met all seasons hebben banden van hetzelfde merk en type dus daar kan het onderscheid niet zitten. Waar komt dat verschil in kilometrages dan wel vandaan? “Het rijgedrag en de manier waarop de auto wordt gebruikt is van doorslaggevend belang,” constateert Van Leeuwen. “Elektrische auto’s zijn zwaar en hebben veel koppel. Als berijders veel korte afstanden afleggen, of vaak in stadsverkeer rijden, dan heb je veel meer te maken met wegrijden en accelereren. Je ziet dan duidelijk dat de banden veel minder lang meegaan dan met een benzine- of ­dieselauto.”

Een aandachtspunt bij het gebruik van all season-banden bij EV’s, zo weet Van Leeuwen, is dat er minder toezicht is op het bandenprofiel. Zo ontbreekt de traditionele bandenwissel tussen zomer- en winterbanden, en daarmee het controlemoment bij het garagebedrijf. Daar komt bij dat EV’s door hun lagere onderhoudsbehoefte minder vaak in de werkplaats komen. In combinatie met een vaak hogere slijtage kan het gebeuren dat banden later vervangen worden dan gewenst. “Daar zijn we alert op. Ook besteden we aandacht aan zaken als bandenspanning om overmatige slijtage tegen te gaan.”

In de miljoenen

Pakketbezorger DHL eCommerce heeft in Nederland met ruim 2.500 voertuigen (vrachtwagens en personenauto’s niet meegerekend) een van de grootste elektrische wagenparken rondrijden. Ook fleetmanager Lucia ­Kleiman constateert dat de banden zwaarder op de kosten drukken. “Bij elektrische personen- en bestelauto’s zie je inderdaad dat ze vaak zijn uitgerust met grote, brede en dus duurdere banden. 20 inch is geen uitzondering meer. Het ziet er prachtig uit, maar uit kostenoogpunt is er een optimum dat we niet willen overschrijden.”

Om de kosten binnen de perken te houden is de bandenmaat nu een onderdeel geworden van de bestellingen die DHL bij importeurs plaatst. En dat is geen overbodige luxe, want de extra bandenkosten die DHL maakt sinds de inzet van EV’s lopen ‘in de miljoenen’. “Je moet je voorstellen dat we als pakketbezorger sowieso al een hogere bandenslijtage hebben dan bedrijven in andere bedrijfstakken. Onze bestelauto’s maken elke dag zo’n 150 stops, dag in dag uit. Zeker bij EV’s zie je dat terug in de banden. Het resultaat is dat onze elektrische bestelauto’s gemiddeld elke 3 tot 4 maanden en 8 duizend kilometer nieuwe banden nodig hebben. Bij dieselbussen is dat bij 4 tot 6 maanden rond de 16 duizend kilometer nodig. Elektrisch rijden kost gewoon een set banden extra.”

Lees de volledige analyse, waarin naast DHL ook Profile Nout uitgebreid aan het woord komt op Automotive Online.

Auteur: Michael van Wijngaarden