Bridgestone zoekt evenwicht tussen productie en verkoop door 400 miljoen euro te snijden
Bridgestone is van plan om 400 miljoen euro aan kosten te besparen. Dat is nodig om een afzwakkende markt het hoofd te bieden en toekomstige groei veilig te stellen. De onderneming wil daarmee ‘een optimaal evenwicht bereiken tussen verkoop en productie, met lagere vaste kosten alsmede een afgeslankt management’, dat maakte het bedrijf bekend in een financiële update.
Ook de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika zal een bijdrage moeten leveren. Wat daarvan concreet de gevolgen zijn, heeft het bedrijf in dit stadium nog niet ingevuld. De ingrepen passen in het streven om in 2026 een operationele marge van 8 procent te bereiken. Bridgestone zag in het tweede kwartaal – het eerste in zijn gebroken boekjaar – ondanks een met 3,6 procent gestegen omzet van bijna 13,59 miljard euro de operationele winst dalen met 3,8 procent naar 1,43 miljard euro.
Concurrentie
Het bedrijf wil met de maatregelen onder meer de toenemende concurrentie van goedkope merken het hoofd bieden. In de marketing en reclame zal het daarbij vooral wijzen op het feit dat zijn banden langer meegaan en betere prestaties leveren dan die van goedkopere merken. Bridgestone wil zich tevens, net als andere bandenfabrikanten, vooral op het premium segment en grotere bandenmaten proberen te richten.
In het laatste kwartaalbericht stelt het bedrijf ook een grotere vraag naar dit soort banden in zowel Europa als Noord-Amerika te verwachten.