Reservewiel steeds minder verkocht
Niet meer dan 3 procent van de nieuwe auto’s worden nog verkocht met een reservewiel. Dat betekent dat automobilisten bij bandenpech afhankelijker zijn van hulpdiensten.
Dat meldt de Britse automobilistenclub RAC. Volgens de RAC komt dat doordat autofabrikanten aan alle kanten proberen gewicht te besparen om aan de nieuwe emissie-eisen te voldoen. Een reservewiel weegt al gauw 20 kilo en dat is snel gewonnen.
De organisatie keek naar 313 nieuwe auto’s van 28 verschillende merken. Slechts acht van die modellen waren nog voorzien van enige vorm van een reservewiel. In 2022 werden RAC- leden al meer dan 200 duizend keer getroffen door bandenpech, terwijl dat vier jaar eerder nog maar 165 duizend keer het geval was. Om hen te kunnen helpen, heeft de RAC al haar hulpvoertuigen voorzien van een voor veel auto’s geschikt nood-reservewiel.
Woordvoerder van RAC, Rod Dennis: ‘’Bij een lekke band kon je vroeger altijd grijpen naar het reservewiel in de achterbak maar dat is bijna overal verleden tijd. Een minuscuul aantal nieuwe auto’s die verkocht worden, zijn daar nog mee uitgerust.’’ Hij wijst er wel op dat veel merken een noodwiel of volledig reservewiel wel als optie aanbieden. “Dat lijkt best een goede investering”, aldus Dennis.