Michelin boekt omzetgroei ondanks productieproblemen

Michelin boekt winst ondanks productieproblemen
Foto: (Shutterstock)

Michelin heeft zijn halfjaarlijkse financiële resultaten bekendgemaakt. Het bandenmerk laat, ondanks verschillende obstakels, positieve resultaten zien.

Het Franse bedrijf stelt dat de oorlog in Oekraïne en de lockdowns in China de resultaten licht gedrukt hebben. Daarentegen is zijn omzet, ten opzichte van vorig jaar, in de eerste zes maanden van 2022 met 18,7 procent gegroeid. Daarmee komt de omzet op 13,3 miljard euro uit. Verstoringen van de toeleveringsketen en kosteninflatie zorgden er volgens Michelin voor dat bandenmarkten aan de onderkant van hun groeiprognoses uitkwamen. Daarnaast daalde zijn bandenvolumes met 2,2 procent. Dat getal is exclusief de omzet in Oost-Europa en China, waar volumes stabiel bleven.

De verkoop van niet band-producten steeg daarentegen met 18 procent. Om de negatieve effecten van inflatie en wereldproblemen op te vangen heeft de bandenmaker de prijzen verhoogd. Het effect hiervan is een stijging van 13,9 procent in de omzet.

Onzekerheid en vooruitblik

Het geconsolideerde resultaat kwam uit op 843 miljoen euro, inclusief een waardevermindering van 202 miljoen, vanwege het vertrek uit Rusland. “We hebben goede resultaten behaald, in een extreem onrustige omgeving. De onzekerheden van de wereld van vandaag maken het moeilijk om een visie op middellange termijn uit te spreken. We kunnen echter rekenen op onze strategie, op ons bedrijfsmodel en op de flexibiliteit van onze medewerkers om onze activiteiten in dergelijke uitdagende omstandigheden te sturen”, vertelt Florent Menegaux, voorzitter van Michelin, in een persbericht.

Michelin heeft zijn marktprognoses verlaagd om de onzekerheden van de wereldwijde economische groei te weerspiegelen. De bandenmarkten voor personenauto’s en lichte vrachtwagens eindigen dit jaar volgens het bedrijf tussen de +2 en -2 procent. De verwachting voor het vrachtwagenbanden-segment is positiever met een groei tussen de 2 en 6 procent. Het beste is de prognose voor de speciaalbanden-markt. Hier denkt het merk een groei tussen de 4 en 8 procent te realiseren.

Auteur: Jesse Busser

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.