Etrma: uitdagingen zetten herstel bandenverkoop onder druk
Etrma (European Tyre Manufacturers Association) heeft de vervangingsverkopen van zijn leden over Q2 van 2022 bekendgemaakt. Uit de cijfers blijkt een voorzichtige groei.
In het tweede kwartaal van dit jaar deden vooral de segmenten voor truck- en autobanden het goed. Deze eerste categorie verkocht, ten opzichte van vorig jaar, 340 duizend banden meer. Dat komt neer op een stijging van elf procent. Het autobanden-segment is daarentegen opgedeeld in drie categorieën: zomerbanden, winterbanden en all-season-banden. De categorie zomerbanden kromp met vijf procent en was in dit segment de enige met rode cijfers. All-season- en winterbanden verkopen stegen namelijk respectievelijk met 27 en 28 procent. Hierdoor komt de totale groei van het autobanden-segment op zes procent uit. Volgens de brancheorganisatie verklaart het economisch herstel deze positieve ontwikkelingen, maar blijft het goed om op te passen voor vertragingen in de groei.
Voorzichtige groei en krimp
De verkopen in het motor- en scootersegment stegen licht in Q2, van 2.826.000 in 2021 naar 2.836.000 dit jaar. Het enige segment waar de verkopen er niet goed uitzien, is het landbouwsegment. Hier daalde de verkoop van 337 duizend verkochte banden, naar 265 duizend verkochte banden. Dat is een krimp van 21 procent.
“We zien tekenen van afnemende vraag. Daarnaast vrezen we dat de uitdagingen in verband met de stijgende kosten van gas, de aanvoer van grondstoffen en halffabricaten de industrie onder druk zullen houden”, stelt Fazilet Cinaralp, secretaris-generaal van Etrma, in een persbericht.