Hankook’s Sealguard biedt VW ID.4 stabiliteit

Hankook’s Sealguard versterkt VW ID. 4
(Foto: Shutterstock)

Hankook gaat banden leveren voor de Volkswagen ID.4. Onder de Duitse elektrische auto komen Hankook’s Ventus S1 evo 3 banden te liggen, die speciaal voor ev’s ontworpen zijn. Een voorloper van deze banden was eerder onder de ID. Crozz gemonteerd. Op dit studiemodel is de ID.4 gebaseerd.

Volgens Hankook is de Ventus met een dubbellaags karkas, van hoogwaardige vezels, gemaakt. Hierdoor is de band lichter, maar heeft hij daarentegen meer stabiliteit. De Zuid-Koreaanse bandenmaker benadrukt verder dat ook de loopvlakcompound belangrijk is. Deze is aangepast voor ev’s en verbetert de rolweerstand. De Ventus-banden zijn twintig inch in doorsnede en hebben een extra, op staal gebaseerde, versterking gebruikt in het hielgebied. Dit is mogelijk vanwege de verminderde zijwandhoogte, wat bijdraagt aan een verhoogde zijwandstijfheid. Hierdoor ontstaat niet alleen een nauwkeurige pasvorm van de band op de velg, maar wordt ook een sportievere stuurrespons gerealiseerd.

“De prototypes van verschillende ev’s van Volkswagen reden al op Hankook-banden. We zijn blij dat we meer banden voor alternatieve aandrijfsystemen met de ID.4-banden kunnen leveren, samen met onze wereldwijde OE-partner Volkswagen”, vertelt Jeongho Park, vicepresident bij Hankook, in een persbericht. “Hiermee willen we een extra bijdrage leveren aan duurzame mobiliteit.”

Sealguard

De Ventus-banden zijn verkrijgbaar van 18 inch tot en met 21 inch. Afhankelijk van de uitrustingsvariant zijn de banden verkrijgbaar met Sealguard lekbeschermingstechnologie. In de maten 20 en 21 inch is deze technologie ook in het topmodel van de ID. 4 te krijgen: de GTX.

Hankook’s Sealguard is ontwikkelt om automatisch gaten, met een diameter tot 5 mm, in het loopvlak van de band af te dichten. Hierdoor kan er volgens het bandenmerk na een spijkerpunctie een reis zonder problemen voortgezet worden en hoeft de band niet verwisseld te worden. Hankook stelt verder dat er daarom geen reservewiel meer te worden vervoerd in met Sealguard uitgeruste voertuigen. Dit zorgt weer voor extra ruimte in de kofferbak en bespaart gewicht.

Auteur: Jesse Busser

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.