Continental levert aan merendeel EV-makers
Continental leverde, in 2020, banden aan zes van de tien grootste EV-producenten. De bandenfabrikant laat weten dat het om elektrische automodellen als de Tesla Model 3, Model S en de Volkswagen ID.3 gaat. Ook de Chinese automaker BYD wordt genoemd in het persbericht.
“Volledig elektrische modellen zijn nu verkrijgbaar in bijna alle autosegmenten en voor elk voertuigtype zijn individuele bandenconfiguraties nodig”, vertelt Andreas Schlenke, bandenontwikkelaar bij Continental. “Dit betekent dat er niet één band is voor alle elektrische voertuigen. We werken al meer dan tien jaar aan ons bestaande portfolio, om beter aan de eisen van EV’s te voldoen en de uitstoot van verbrandingsauto’s te verminderen.” Voor EV’s die geen Continental-banden meekrijgen vanuit de fabriek heeft het merk, naar eigen zeggen, wel al banden in zijn portfolio.
Verschillende behoeften
Uit een onderzoek van Continental blijkt dat banden tot twintig procent van de totale weerstand van een voertuig kunnen bepalen. Een lage rolweerstand zorgt ervoor dat de actieradius toeneemt. De band die hiervoor moet zorgen bij Continental is de Ecocontact 6. In deze band heeft de bandenmaker een speciale natuurrubbercompound gebruikt, waardoor de band beter op mechanische vervorming reageert. Volgens de bandenfabrikant is de rolweerstand, ten opzichte van zijn voorganger, daarom met vijftien procent afgenomen.
Leveranciers van middelzware en duurdere voertuigen stellen daarentegen andere eisen aan de bandenkeuze. De Duitse bandenmaker stelt dat hier vooral weggedrag, stuurprecisie en veiligheid bij hoge snelheden belangrijker is. Voor deze segmenten heeft het merk twee verschillende banden: de Premiumcontact 6 of de Sportcontact 6. De eerste van de twee is meer gericht op een balans tussen efficiëntie, sportiviteit en comfort. De Sportcompact is daarentegen vooral gericht op prestaties, met de nadruk op verbeterde handling en stuurprecisie.
Ontwikkeling
Vanwege een gebrek aan motorgeluid, hechten de meeste EV-bestuurders meer waarde aan lagere rolgeluiden. Hiervoor heeft Continental de Contisilent-technologie bedacht. Deze technologie bestaat uit een speciale schuimlaag, die trillingen van de weg absorbeert. “De ontwikkeling van banden is altijd een technisch conflict van doelstellingen. Een hoge rolweerstand leidt bijvoorbeeld tot meer veiligheid, maar ook tot een hoger energieverbruik. Daarin ligt de vaardigheid van onze ingenieurs om beide dimensies tegelijkertijd te verbeteren”, besluit Schlenke.